Minggu, 08 November 2015

Top 8 Mudah-Untuk Ikut Cara Untuk Menghilangkan Berpeluh berlebihan

Top 8 Mudah-Untuk Ikut Cara Untuk Menghilangkan Berpeluh berlebihan

Peluh berlebihan juga dikenali sebagai hiperhidrosis dan adalah sesuatu yang cukup biasa di semua peringkat umur. Berikut adalah beberapa mudah untuk mengikuti cara-cara yang boleh digunakan untuk menghentikan peluh berlebihan.

1. Gunakan Antiperspirants

Antiperspirant adalah satu penyelesaian yang murah dan mudah didapati untuk peluh berlebihan di ketiak anda. Mereka mengandungi aluminium klorida menyumbat saluran peluh dan jangan biarkan busuk bau menghasilkan bakteria berinteraksi dengan kulit anda.

2. Minum banyak air

Minum air sejuk boleh membantu anda amat dalam menurunkan suhu badan anda yang seterusnya memainkan peranan dalam menghentikan peluh berlebihan. Mengatakan tidak kepada minuman berkafein kerana mereka juga menyebabkan peluh berkumpul.

3. Menjauhkan diri daripada Alkohol dan Dadah

Alkohol dan dadah adalah faktor penyumbang peluh berlebihan. Mereka meningkatkan suhu badan yang menjadi lebih teruk keadaan.

4. Pakaian Pakai Cotton

Elakkan memakai pakaian yang tidak mudah menyerap peluh seperti sutera atau sifon dan lain-lain Sebaliknya, selalu pergi untuk pakaian kapas ringan yang tidak tahu-memeluk sama ada, supaya mereka menyerap peluh dengan cepat.

5. Berat Lose

Jika anda berlaku untuk menjadi seorang yang gemuk, anda telah mendapat untuk menurunkan berat badan anda sebelum memulakan dengan apa-apa jenis rawatan. Obesiti adalah salah satu punca utama berpeluh sedalam-dalamnya. Mengikuti gaya hidup yang sihat untuk mengelakkan ini daripada berlaku kepada anda.

6. Jangan Ambil Tekanan

Kajian menunjukkan orang-orang yang lebih tertekan dan resah cenderung berpeluh lebih daripada mereka yang bertenang. Jadi, cuba yoga dan bertenang untuk menghentikan peluh berlebihan.

7. Ubat Oral

Ubat-ubatan seperti Antikolinergik, Glycopyrolate dan oxybutynin biasanya ditetapkan untuk mengatasi isu berpeluh. Walau bagaimanapun, mereka diketahui mempunyai kesan sampingan.

8. Rawatan pembedahan

Sekiranya tiada apa yang membantu, anda boleh pergi untuk simpatektomi, berpeluh kelenjar sedutan atau mendapatkan Botox untuk menghapuskan masalah berbau ini.

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak kaedah yang berbeza bagaimana anda boleh menyembuhkan hiperhidrosis. Walau bagaimanapun, sebelum anda boleh tergesa-gesa di untuk mencuba semua daripada mereka dan melihat apa yang bekerja, ia adalah penting untuk mengenal pasti tahap berpeluh tidak normal anda. Sebagai contoh, ubat makan dan rawatan pembedahan mungkin diperlukan dalam kes anda, dan semua yang anda perlukan hanyalah sedikit penyesuaian untuk diet anda dan rutin harian.

Oleh itu, mengetahui diri sendiri adalah perkara pertama yang anda perlu belajar. Cara yang jelas untuk didiagnosis adalah melawat doktor, tetapi ramai di antara kita tidak selesa membincangkan isu-isu itu, maka sebab mengapa Internet adalah tempat yang sesuai untuk penyelidikan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar