Minggu, 08 November 2015

Pemulihan Home Untuk Pendarahan Gusi, Mudah dan Mudah Penyembuhan Asli

Pemulihan Home Untuk Pendarahan Gusi, Mudah dan Mudah Penyembuhan Asli

Kesihatan mulut yang tidak bersih boleh menyebabkan gusi berdarah. Gingivitis adalah salah satu punca utama gusi berdarah. Miskin hasil kebersihan mulut dalam pembentukan bahan melekit putih yang dikenali sebagai plak. Bakteria menghasilkan toksin yang boleh merengsakan gusi menyebabkan bengkak dan kemerahan gusi anda. Pendarahan gusi juga mungkin disebabkan oleh penyakit skurvi, leukemia, kekurangan vitamin, jangkitan, memberus terlalu keras dan perubahan hormon semasa kehamilan. Adalah penting untuk merawatnya pada masa jika tidak, gigi anda akhirnya akan reput dan jatuh. Terdapat beberapa rawatan rumah untuk gusi berdarah yang boleh diamalkan secara teratur.

Salah satu rawatan rumah paling mudah memakan susu secara tetap. Oleh kerana susu kaya dengan kalsium ia akan mengukuhkan gusi dan mencegah pendarahan itu. Ekstrak lidah buaya juga bermanfaat dalam merawat gusi berdarah. Apa yang perlu anda lakukan ialah mengurut kawasan yang terjejas setiap malam dengan ekstrak lidah buaya dan serahkan pada gusi untuk seluruh malam. Anda akan melihat bahawa tanda-tanda akan mengurangkan hari kedua dan seterusnya.

Ambil sedikit air suam dan menambah jus lemon (satu sudu) dan sedikit garam di dalamnya. Sekarang berkumur dengan penyelesaian ini. Ini adalah salah satu cara yang berkesan untuk menghentikan pendarahan gusi. Anda juga boleh berkumur dengan campuran air dan hidrogen peroksida. Serbuk penaik dan air boleh bercampur untuk membentuk pes. Memberus gigi dengan pes ini akan membantu dalam melawan bakteria dan juga pendarahan gusi.

Mengunyah sayur-sayuran mentah adalah salah satu rawatan rumah yang paling berkesan untuk gusi berdarah. Semua yang anda perlu lakukan adalah hanya mengunyah sayur-sayuran mentah yang akan meningkatkan peredaran darah gusi dan membersihkan gigi anda. Pengambilan wheatgrass atau jus kranberi akan membantu dalam menghapuskan bakteria dari gusi anda.

Cengkih adalah salah satu rawatan rumah yang paling biasa untuk gusi berdarah. Anda boleh sama ada mengunyah perlahan-lahan atau menyimpannya dalam mulut anda. Menggosok minyak cengkih pada gusi juga telah terbukti memberi manfaat dalam merawat pendarahan gusi. Daun selasih adalah dianggap sebagai salah satu ubat rumah yang terbaik untuk gusi berdarah. Hanya memohon gusi anda dengan pes daun selasih dan biarkan semalaman. Keesokan harinya anda akan melihat bahawa gusi pendarahan anda akan sebahagiannya sembuh.

Salah satu rawatan rumah yang paling cepat untuk gusi berdarah ialah penggunaan teh hijau. Pengambilan teh hijau akan membunuh kuman dan mengurangkan bengkak. Anda juga boleh berkumur dengan teh hijau. Sejak halia mempunyai anti-bakteria dan anti-radang, ia boleh digunakan untuk merawat masalah gula-gula getah ini. Hanya menjengkelkan beberapa halia dan urut pada gusi anda. Ini akan menyembuhkan jangkitan, bengkak dan kesakitan.

Jadikan ia satu tabiat selepas memberus gigi anda untuk perlahan-lahan mengurut gusi anda dengan jari. Ini akan mengukuhkan gusi dan merangsang peredaran darah. Cuba untuk mengelakkan lemak dan makanan pedas. Elakkan alkohol minum dan merokok. Jadikan ia satu tabiat menggunakan flos gigi anda setiap kali selepas makan. Sentiasa berus selepas makan dan jangan lupa untuk menggunakan berus yang lembut sahaja.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar