Minggu, 08 November 2015

Apa Adakah Punca hyperparathyroidism?

Apa Adakah Punca hyperparathyroidism?

Hyperparathyroidism disebabkan oleh pengeluaran berlebihan hormon paratiroid oleh satu atau lebih daripada kelenjar paratiroid. Aktiviti lebih daripada kelenjar paratiroid keputusan dalam pengeluaran berlebihan hormon paratiroid (PTH).

PTH membantu mengekalkan tahap badan yang sepatutnya kalsium dan fosforus. Kelenjar paratiroid biasa ditindas dengan tahap kalsium yang tinggi. Masalah ini berlaku apabila kelenjar paratiroid berpenyakit terus merembeskan PTH walaupun tahap yang tinggi kalsium. Diagnosis hyperparathyroidism dibuat apabila terdapat tahap kalsium darah tinggi bersama-sama dengan PTH biasa tinggi atau tinggi.

Hyperparathyroidism utama paling lazim disebabkan oleh satu atau lebih daripada kelenjar paratiroid membentuk tumor yang merembeskan hormon paratiroid berlebihan. Yang diperbesarkan paratiroid kelenjar tumor dipanggil adenoma paratiroid. Hyperparathyroidism utama jarang disebabkan oleh kanser paratiroid. Kelenjar paratiroid yang tidak normal tidak berhenti merembeskan PTH sebagai tindak balas kepada tahap kalsium yang normal atau tinggi dalam aliran darah.

Gejala hyperparathyroidism utama termasuk sakit tulang, osteoporosis, batu karang, dan ketidakselesaan perut. Hyperparathyroidism utama biasanya dikenalpasti dari tahap kalsium yang tinggi dalam aliran darah. Biasanya tahap kalsium tinggi, batu karang atau osteoporosis membawa kepada workup lanjut untuk menolak hyperparathyroidism. Kajian pengimejan dilakukan hanya selepas diagnosis yang ditubuhkan melalui penemuan biokimia.

Hyperparathyroidism menengah disebabkan oleh keadaan perubatan yang menyebabkan tahap kalsium darah yang rendah. Sebagai tindak balas kepada tahap kalsium yang rendah ini, kelenjar paratiroid bertindak balas dan menghasilkan PTH. PTH yang dinaikkan di luar had biasa kerana badan itu cuba untuk meningkatkan tahap kalsium dalam aliran darah. Keadaan yang menyebabkan keadaan ini termasuk kekurangan vitamin D, penyakit buah pinggang dan kekurangan kalsium.

Rawatan untuk hyperparathyroidism menengah secara amnya tertumpu kepada membetulkan punca asas daripada tahap rendah calcuim. Ini biasanya termasuk vitamin D dan kalsium tambahan. Pembedahan kadang-kadang ditunjukkan, tetapi tidak sekerap dengan hyperparathyroidism utama, di mana pembedahan selalunya digalakkan.

Tiada ubat atau ubat-ubatan boleh menyembuhkan penyakit paratiroid. Pembedahan adalah satu-satunya cara untuk merawat keadaan. Pembuangan kelenjar (atau kelenjar) yang overproducing hormon paratiroid adalah penawar yang hanya diketahui.

Pembedahan minimally invasive paratiroid adalah pilihan hari ini. Pengimejan pra operasi dan penyetempatan tumor paratiroid yang tidak normal membolehkan "mini-pemotongan" pendekatan minimal atau. Ini adalah satu prosedur pesakit luar yang memerlukan pemotongan daripada hanya satu inci atau kurang, dan prosedur yang boleh dilakukan dalam masa kurang daripada setengah jam.

1 komentar: