Jumat, 06 November 2015

Regimen Ayurveda untuk kesihatan musim sejuk

Regimen Ayurveda untuk kesihatan musim sejuk

Pakaian panas, hari pendek, malam panjang, sweater, jaket dan cuaca sejuk, ini semua adalah simbol-simbol musim sejuk. Semua ini membuat banyak orang merasa tertekan dan jatuh sakit. Ini jenis bermusim yang memberi kesan secara umum di musim sejuk dipanggil sebagai Seasonal Affective Disorder (SAD). Ia juga dikenali sebagai kemurungan musim sejuk atau musim sejuk blues. Sebab-sebab yang tepat untuk kemurungan ini tidak diketahui lagi. Walau bagaimanapun, sesetengah saintis percaya bahawa kekurangan cahaya matahari adalah punca kemurungan ini.

Tanda-tanda kemurungan musim sejuk termasuk keinginan untuk gula-gula dan makanan yang tinggi karbohidrat, kecenderungan untuk makan terlalu banyak dan berat badan.

Walaupun nenek moyang kita perhatikan perubahan ini dalam manusia dan mencadangkan ubat-ubat tertentu untuk berurusan dengan jenis ini kemurungan. Ini adalah semula jadi dan sangat mudah untuk menggunakan ubat-ubat yang boleh membantu seseorang mengatasi Seasonal Affective Disorder (SAD). Nenek moyang kita telah menetapkan garis panduan khusus mengenai gaya hidup dan diet untuk musim yang berbeza yang membantu kita untuk mengatasi kemurungan bermusim.

Dalam Ayurveda, musim sejuk dipanggil sebagai Sisira Ritu dan Hemanta Ritu. Hemanta Ritu bermula dari pertengahan November hingga pertengahan Januari. Ia berlaku pada solstis selatan dipanggil sebagai dakshinayana atau visarga kala dalam Ayurveda. Dan Sisira Ritu bermula dari pertengahan Januari hingga pertengahan Mac. Ia berlaku pada solstis utara dipanggil sebagai uttaraayna atau Aadana Kaala.

Ayurveda benar-benar menerangkan tindak balas badan manusia untuk musim sejuk. Semasa musim ini, orang telah meningkatkan kapasiti pencernaan dan kekuatan. Ia meningkatkan rasa lapar. Gejala-gejala ini daripada tubuh manusia meningkat api badan disokong oleh vata. Vata hadir di dalam tubuh manusia dan sejuk dan kekeringan musim sejuk meningkatkan ia.

Orang Kurang vata semula sebagai bahan utama dalam komposisi badan mereka atau prakriti lebih cenderung kepada blues musim sejuk. Ia adalah kerana lebih lama malam semasa musim sejuk.

Doktor mengesyorkan terapi lebih ringan untuk menangani kemurungan musim sejuk. Apabila badan manusia terdedah kepada cahaya tiruan, ia boleh menyebabkan kerengsaan, sakit kepala, keletihan, ketegangan mata dan ketidakupayaan untuk tidur. Ayurveda mencadangkan pendedahan kepada cahaya matahari atau jika ia tidak boleh didapati kemudian duduk berhampiran perapian adalah penawar kepada masalah ini.

Keamatan kemurungan boleh dikurangkan dengan memastikan rumah yang terang.

Yoga juga membantu dalam menangani kemurungan musim sejuk. Minyak urut badan dan kepala juga membantu. Terlibat dalam aktiviti seksual juga membantu dalam mengekalkan badan yang hangat dan perasaan tinggi.

Santai dengan urut, meditasi, ketawa dan muzik ringan juga banyak membantu.

Berikut adalah beberapa tips Ayurveda yang membantu dalam mencegah dan mengawal kemurungan musim sejuk:

· Badan Urutan dan kepala dengan minyak herba yang membantu dalam mengimbangi Vata.

· Selepas mengurut, menghilangkan minyak dengan bantuan mandi air panas. Anda boleh menggunakan scrub herba untuk mengeluarkan minyak. Untuk membuat scrub, campuran tepung gram hijau, gram kuning, biji halba dalam nisbah yang sama. Scrub ini tidak membuang minyak semula jadi daripada kulit.

· Sentiasa memakai kasut yang betul.

· Mempunyai sup panas.

· Vata mengimbangi makanan harus digunakan seperti gram hitam, minyak, gandum, jaggery dan jagung.

· Selimut tebal boleh digunakan.

· Perbelanjaan masa lapang dengan saudara-mara dan rakan-rakan dengan siapa anda suka untuk menghabiskan masa anda.

· Pendedahan diri kepada cahaya matahari sebanyak mungkin. Jika ia tidak dapat dilakukan, duduk dekat perapian.

· Libatkan dalam aktiviti seksual

· Sentiasa gunakan air panas untuk semua aktiviti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar