Minggu, 08 November 2015

Adakah Anda Tahu Apa diverticulitis Is?

Adakah Anda Tahu Apa diverticulitis Is?

Adakah anda mengalami sakit perut yang teruk? Sakit perut yang teruk boleh menunjukkan keadaan kesihatan mungkin. Dan syarat-syarat itu adalah diverticulitis. Ramai orang yang terjejas dengan keadaan ini tetapi kekerapan meningkat dengan usia. Diverticulitis adalah radang kantung atau beg di dinding kolon dipanggil diverticulitis. Kantung secara kolektif dipanggil diverticula. A kantung tunggal dipanggil diverticulum a. Keadaan mempunyai kantung ini dipanggil diverticulosis. Seseorang boleh mempunyai diverticulosis tanpa mengetahui ia. Jika diverticula yang telah dijangkiti iklan radang, maka orang itu boleh mula mengalami gejala.

Sakit perut adalah salah satu daripada tanda-tanda diverticulitis. Diverticula adalah biasa, terutamanya selepas umur 40. Apabila anda mempunyai diverticula, keadaan ini dikenali sebagai diverticulosis. Anda mungkin tidak pernah tahu anda mempunyai kantung ini kerana mereka jarang menyebabkan apa-apa masalah, seperti diverticulitis.

Diverticulitis boleh menyebabkan kesakitan yang teruk di bahagian abdomen, demam, loya dan penyebab perubahan tabiat membuang air besar seseorang. Kes-kes ringan diverticulitis boleh dirawat dengan yang lain, perubahan dalam diet dan antibiotik anda. Walaupun kes-kes yang serius diverticulitis mungkin memerlukan pembedahan. Diet diverticulitis memainkan peranan yang penting dalam rawatan keadaan ini tetapi jika ia sudah rumit, ia pembedahan mungkin diperlukan. Pembedahan diverticulitis mungkin sukarela atau boleh menjadi satu kecemasan perubatan. Pembedahan sukarela mesti dilakukan berdasarkan faktor-faktor luaran seperti tahap penyakit, umur orang dengan diverticulitis dan atau beliau lebih-semua keadaan kesihatannya. Keamatan dan kekerapan serangan dan kegigihan tanda-tanda yang perlu dipertimbangkan juga. Biasanya, pembedahan sukarela memutuskan untuk mencegah komplikasi yang boleh mengancam nyawa.

Pembedahan boleh dilakukan enam minggu selepas orang itu mempunyai episod diverticulitis baru-baru ini masing-masing. Pembedahan kecemasan diperlukan jika usus telah pecah. Ia adalah kerana pecah boleh menyebabkan jangkitan pada rongga abdomen. Semasa pembedahan diverticulitis, bahagian yang pecah diambil. Dan kemudian kolostomi dilakukan. Orang yang perlu ikut arahan doktor mengenai pengurusan selepas pembedahan. Orang yang diperlukan untuk berehat dan mengelakkan tekanan. Dia mesti mengurangkan kegiatan masing-masing bagi minggu sehingga doktor mengatakan bahawa dia boleh mula pergi ke belakang untuk aktiviti biasa masing-masing.

Orang itu juga perlu mendapatkan tidur yang cukup. Dia mesti mengambil makanan berkhasiat dan air yang banyak. Walau bagaimanapun, jika doktor mempunyai arahan mengenai diet orang itu, ini mesti diikuti juga. Jika doktor menetapkan ubat-ubatan, orang itu mesti membawa mereka seperti yang diarahkan.

Seseorang yang mengalami gejala diverticulitis perlu berjumpa doktor dengan segera. Ini adalah untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin. Pembentukan diverticula yang dikatakan terdedah oleh diet yang tidak mempunyai serat. Ia dikatakan mempengaruhi tekanan kolon yang intraluminal. Ini adalah sebab mengapa serat memainkan peranan yang penting dalam diet diverticulitis itu. Seseorang yang mempunyai diverticulitis digalakkan untuk mengambil serat dalam jumlah yang disyorkan setiap hari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar