Minggu, 08 November 2015

Apa Adakah Kelebihan Probiotik?

Apa Adakah Kelebihan Probiotik?

Tentunya ada kelebihan probiotik dan mereka yang layak masa anda. Kesihatan anda adalah penting dan jika badan anda tidak dijaga dengan baik, ia tidak dapat dielakkan bahawa anda akan menjadi sakit. Kadang-kadang, bagaimanapun, anda tidak mempunyai pilihan dan sesuatu di dalam badan anda rosak; tidak kira anda perlu mengambil tindakan.

Oleh alam semula jadi, kami mempunyai mikroorganisma tinggal di dalam dan ke atas kita. Ada yang baik dan ada yang buruk. Sudah tentu kita mahu orang-orang yang baik tetapi yang buruk mesti wujud bersama ke titik dan juga kerana ia membantu mengimbangi badan kita. Ia adalah apabila yang buruk di luar kawalan disebabkan oleh beberapa sebab-sebab yang kita mula tidak berasa begitu baik dan perlu untuk menyelesaikan isu itu.

Dalam proses penghadaman kita, ada super organisma kecil, yang kita akan memanggil bakteria yang bekerja keras untuk memecahkan makanan yang kita makan supaya badan kita dapat menyerap nutrien serta bergerak sisa daripada badan kita. Bakteria ini dipanggil probiotik dan kita memerlukan mereka. Apabila badan kita rendah pada mereka, sistem penghadaman kita pergi gila.

Terdapat kira-kira 400 jenis probiotik bakteria dalam sistem penghadaman kita bekerja bersungguh-sungguh setiap hari. Nombor-nombor yang paling besar terdapat dalam kumpulan yang dikenali sebagai bakteria asid laktik atau lactobacillus acidophilus. Ini adalah kultur hidup dijumpai di dalam yogurt. Satu lagi probiotik yang sama yang dikenali sebagai yis. Yogurt dan yis dua kelebihan probiotik yang boleh kita gunakan dalam diet kita untuk memastikan bahawa fungsi saluran penghadaman kita dengan betul.

Kelebihan probiotik termasuk menyimpan gas, kekejangan dan cirit-birit di teluk manakala mereka membantu menyokong sistem imun yang sihat, mengurangkan bermulanya jangkitan dan juga boleh mengurangkan penyakit perubatan lain seperti kanser usus besar. Perlahan-lahan selama ini, kita belajar bahawa satu keadaan perubatan yang boleh menyebabkan lain. Kami juga telah belajar bahawa menyelesaikan satu penyakit boleh membetulkan orang lain juga.

Kelebihan probiotik yang layak tanpa mengira usia. Bayi yang dilahirkan dengan sistem imun yang lemah mungkin memerlukan probiotik tambahan yang hendaklah ditadbirkan sehingga sistem mereka sendiri sempat dan menghasilkan jumlah yang cukup pada mereka sendiri. Individu-individu yang sakit atau orang tua juga perlu probiotik tambahan lagi untuk memberi manfaat kepada sistem imun dan pencernaan mereka. Walaupun kita dianggap "sihat" saluran penghadaman kita mungkin masih tidak berfungsi berapa betul.

Menambah probiotik untuk diet harian anda kita membantu untuk melindungi badan dalaman kita untuk memastikan bahawa mereka mempunyai tentera yang cukup untuk melawan pertempuran yang pergi di dalam. Kita telah membincangkan beberapa kelebihan setakat ini, tetapi di sini adalah beberapa orang lain yang mungkin tidak begitu jelas:

· Kesan negatif daripada antibiotik dikurangkan
· Mengurangkan intoleransi laktosa orang-orang yang
· Meningkatkan keupayaan badan untuk menyerap nutrien (contohnya kalsium)
· Meningkatkan keupayaan badan untuk mensintesis vitamin B

Jika anda sering mempunyai isu-isu pencernaan, anda mungkin perlu menambah probiotik untuk diet anda. Ini boleh dilakukan hanya dengan makan makanan tertentu atau dengan mengambil makanan tambahan. Berbincang dengan doktor anda jika anda mempunyai sebarang keraguan. Kelebihan probiotik menghasilkan badan yang sihat dan tidak anda berbaloi?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar