Minggu, 08 November 2015

Melawan Dingin Bersama Dengan Herba

Melawan Dingin Bersama Dengan Herba

A selesema biasa dikaitkan dengan hidung tersumbat, sakit tekak, sakit kepala, demam ringan, sakit badan dan keletihan. Kerengsaan dan ketidakselesaan keseluruhan adalah ciri-ciri untuk selsema. Ia adalah serangan virus dan jika tidak dirawat boleh membawa kepada demam berat dan komplikasi lain.

Vitamin C adalah sangat berfaedah semasa selesema. Ia menurunkan keradangan dan meningkatkan ketahanan badan. Jus lemon dan madu dalam air suam digunakan dengan kerap boleh menurunkan kesan sejuk dan boleh menenangkan untuk tekak. Bawang putih direbus dalam air juga boleh membantu. Teh halia boleh keselesaan tekak dan melegakan perasaan yang berat. Segelas susu panas dengan sedikit serbuk kunyit boleh membantu menghilangkan gejala-gejala sejuk. Jus bawang dicampur dengan madu adalah berguna dalam mencegah sejuk. Minyak kayu manis boleh dimakan dengan madu untuk melegakan dari sejuk. Sup ayam dengan banyak bawang putih juga sangat menenangkan dan memberi manfaat kepada sejuk. Kecapi sudu serbuk lada dicampur dengan madu. Elderberry adalah herba yang dikenali untuk mengurangkan kekerapan dan tempoh sejuk. Segelas susu dengan sedikit kunyit dapat menyembuhkan sakit tekak.

Penyedutan membantu untuk melonggarkan rembesan dan membersihkan hidung. Kayu putih, daun selasih, kunyit dan lain-lain boleh digunakan untuk penyedutan wap. Mengisar biji ketumbar dan menambah gula perang kepadanya, rebus campuran ini dan menyedut stim.

Berkumur dengan air panas masin boleh melegakan sakit tekak dan selesa untuk teh throat.Herbal dan sup boleh sangat membantu semasa sejuk. Teh yang diperbuat daripada halia, daun selasih, pudina, astragalus, biji halba dan lain-lain boleh menjadi santai. Membuat teh dengan halia dan kulit jeruk dan ia dengan madu. Teh Chamomile juga disyorkan. A teh yang dibuat Echinacea dan goldenseal boleh melemahkan virus sejuk dan meningkatkan pertahanan badan. Honeysuckle merebus boleh melegakan dan menenangkan semasa selesema.

Minyak bawang putih yang digabungkan dengan jus bawang boleh digunakan beberapa kali sehari semasa serangan sejuk. Sediakan campuran serbuk lada dan dadih dengan gula perang untuk melegakan sejuk. Rebus kuantiti yang sama jagung lada dan gula-gula gula di dalam air dan minum panas dan menutup badan untuk mendorong berpeluh. Rendam potongan lemon ke dalam keping dan 2 sudu barli dalam air panas semalaman dan minum cecair ini pada waktu pagi. Satu campuran biji selasih dan halia juga boleh menjadi santai. Mengisar buah pala dengan sedikit air dan campurkan dengan madu. Ambil ini perkara pertama pada waktu pagi dengan perut kosong. Jika dilakukan secara teratur, ini akan meningkatkan rintangan terhadap selesema biasa. Panaskan sudu kunyit dan kerana ia bermula untuk menukar warna menambah beberapa gula perang dan kacau hingga gula cair. Mempunyai campuran ini sebelum anda pergi tidur. Ingat untuk tidak minum air dengan ini. Campuran ini boleh menyembuhkan batuk dan sejuk. Menghisap gula bertapis daripada tebu boleh menenangkan untuk sakit tekak. Redroot meningkatkan kadar pemulihan daripada selesema biasa. Daun mullein boleh membersihkan kesesakan di dada ketika selesema. Horehound dikenali sebagai herba juara bagi masalah dada dan juga merupakan penggalak imun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar