Minggu, 08 November 2015

Apakah Perubatan Alternatif Pendekatan yang baik untuk Masalah Kesihatan Anda?

Apakah Perubatan Alternatif Pendekatan yang baik untuk Masalah Kesihatan Anda?

Perubatan Alternatif, seperti perkataan dimaksudkan ialah satu bentuk perubatan yang berbeza dari yang lebih dikenali. Ia adalah alternatif kepada apa yang diamalkan oleh bentuk saintifik perubatan. Ia lebih merupakan satu seni daripada sains. Namun, di dalam negeri yang penduduknya di seluruh dunia, ia diketahui wujud selama lebih 5000 tahun.

Ia adalah bentuk perubatan yang besar-besar-grand-ibu bapa kita bergantung kepada sebelum perubatan saintifik telah menjadi. Perubatan saintifik seolah-olah telah ditendang bentuk lama bagi ubat keluar dari jalan. Tetapi bagi dekad yang lalu, ia seolah-olah orang telah bergantung lebih dan lanjut mengenai perubatan alternatif untuk berurusan dengan penyakit mereka. Beberapa artikel sebenarnya bercakap tentang kenaikan yang bentuk perubatan.

Terdapat banyak bentuk perubatan alternatif: Acupressure, Akupunktur, Aromaterapi, Ayurveda, Perubatan Cina, kiropraktik, Perubatan Herba, Homeopati, hidroterapi, terapi urut, Terapi Muzik, Naturopathic, Refleksologi, Reiki, Tai Chi, Yoga.

Setiap daripada mereka boleh bekerja berdasarkan falsafah yang berbeza. Kebanyakan mereka falsafah tidak lagi mempunyai apa-apa bukti saintifik. Ia seolah-olah bekerja dengan baik dengan sesetengah pesakit. Dalam kes-kes lain yang nampaknya tidak mempunyai apa-apa kesan. Satu kes popular adalah salah satu daripada Steve Jobs yang terkenal. Selepas disahkan menghidap kanser, dia membuat keputusan untuk bergantung kepada perubatan alternatif untuk menyembuhkan walaupun doktor beliau mencadangkan beliau bukan pergi melalui pembedahan.

Selepas 9 bulan bergantung terapi alternatif kanser yang semakin teruk dan merebak melalui organ-organ lain. Beliau akhirnya mengambil pembedahan tetapi doktor-doktor terpaksa dikeluarkan organ-organ tertentu yang dijangkiti kerana kanser yang merebak kepada mereka. Sesetengah pengkritik sebenarnya menggunakan fakta ini untuk menyokong idea bahawa, jika Steve Jobs telah mengambil pembedahan sebelum ini, beliau boleh hidup lebih lama.

Namun jumlah pesakit yang bergantung kepada perubatan alternatif seolah-olah meningkat setiap tahun, mengapa? Hakikatnya terdapat beberapa penyakit yang belum lagi menemui sebarang ubat untuk, dalam bidang perubatan sains dan seolah-olah telah menemui satu penyelesaian untuk, dalam bidang perubatan alternatif.

Sakit belakang yang lebih rendah dikenali perlu diselesaikan dengan doktor kiropraktik. Banyak wanita yang mengalami masalah melahirkan anak mendakwa mereka mampu untuk hamil dengan bantuan seorang doktor di akupunktur. Kajian awal dalam aromaterapi dan minyak pati seolah-olah menunjukkan bahawa ia mempercepatkan proses penyembuhan badan. Telah diketahui bahawa mereka yang mengamalkan yoga atau tai chi cenderung untuk jatuh sakit banyak kurang kerap berbanding dengan mereka yang tidak mengamalkan perkara-perkara.

Adalah ubat alternatif yang lebih baik daripada ubat-ubatan saintifik?

Perubatan Alternatif adalah lebih berdasarkan kepada mencari punca kepada masalah pesakit yang sedang melalui daripada hanya cuba untuk mengeluarkannya. Perubatan saintifik adalah lebih berdasarkan kepada mencari tanda-tanda yang menyebabkan penyakit itu kemudian menetapkan ubat-ubatan yang diperlukan atau pembedahan untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Kedua-dua pendekatan yang tidak baik mahupun buruk. Sebagai peraturan ibu jari, perubatan tidak konvensional boleh digunakan untuk mengekalkan kesihatan tetapi apabila ia datang kepada kes-kes yang serius dinasihatkan untuk menghubungi doktor konvensional. Satu bentuk baru perubatan dilahirkan dipanggil perubatan integratif cenderung untuk menggabungkan kedua-dua, membuat yang terbaik daripada kedua-dua sekolah pemikiran.

Penyelidikan masih berterusan tentang bagaimana pelbagai bentuk alternatif kerja pendekatan perubatan. Masa akan datang akan memberikan kita idea yang lebih baik dari apa yang benar-benar berlaku dengan perubatan alternatif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar