Minggu, 08 November 2015

Hypnosis Sebagai alternatif untuk Bantuan Dari Fobia dan Kawalan Sakit

Hypnosis Sebagai alternatif untuk Bantuan Dari Fobia dan Kawalan Sakit

Saya mula-mula membaca tentang Dr. Jack Gibson pada tahun 1999 apabila saya belajar hipnoterapi dan psikoterapi sebagai sebahagian daripada diploma saya. Cerita yang menarik beliau benar-benar menarik perhatian saya. Beliau, seperti saya, yang dilahirkan dan dibesarkan di Dublin, Ireland, tidak seperti kebanyakan doktor saya belajar sebagai sebahagian daripada kursus saya tetapi beliau telah mencapai kejayaan itu cemerlang dalam kerjaya yang panjang dan pelbagai beliau. Beberapa tahun kemudian saya membaca satu artikel mengenai beliau dalam salah satu akhbar Ahad negara, yang menggariskan bagaimana beliau telah berjaya dirawat pertumbuhan kanser di dahinya dengan hanya menggunakan hipnosis.

Dr Jack Gibson dilahirkan di Dublin, Ireland pada tahun 1909. Mendapat pendidikan di Wesley College Dublin dan Royal College of Surgeons of Ireland, beliau lulus pada tahun 1933. Beliau menghabiskan setahun di Sekolah Perubatan Tropika dan Kebersihan diri di London dan pada tahun 1934, berumur hanya 25, beliau menjadi rakan-rakan yang termuda daripada Royal College of Surgeons of Ireland.

Beliau mengembara ke Kepulauan Channel, Malawi dan Afrika Selatan dan bekerja dalam kedua-dua amalan am dan di hospital. Selepas pertempuran di Dunkirk, pada D-Day, dia melayan ramai askar cedera.

Pada tahun 1959 beliau kembali ke Dublin untuk bekerja sebagai seorang pakar bedah di Hospital Steevens Dr, salah satu daripada abad kelapan belas yang paling terkenal di Ireland, dan berpindah ke Hospital Besar Naas setahun kemudian.

Dia mempunyai kepercayaan dalam kuasa minda bawah sedar. Setelah dikeluarkan pertumbuhan dari kaki daripada suku kaum Badwi di Afrika yang telah menolak sebarang bentuk melegakan kesakitan, dan lagi muncul untuk mengalami sebarang kesakitan atau rasa tidak selesa, Dr. Gibson adalah tertarik. Siasatan lanjut mendapati lelaki itu telah menggunakan hipnosis diri untuk membolehkannya pergi ke dalam keadaan yang sangat mendalam tentang kelonggaran. Kali pertama Dr. Gibson digunakan hipnosis adalah untuk membantu pesakit untuk berhenti merokok. Beliau mengamalkan apa yang telah dilihat dan sepanjang kerjayanya dia melakukan lebih 4000 prosedur pembedahan menggunakan hipnosis sebagai alternatif kepada anestesia dadah. Prosedur ini adalah dari penetapan patah tulang untuk potong tangan. Pesakit biasanya pulih lebih cepat daripada operasi apabila hipnosis adalah satu-satunya bentuk anestetik digunakan. Sayang sekali lebih banyak kajian tidak dilakukan ke dalam kegunaan hipnosis dalam pembedahan dan hipnotisme secara umum.

Beliau juga terus membangunkan penggunaan hipnosis untuk mengawal kesakitan, untuk membantu wanita hamil dengan bebas kesakitan bersalin dan untuk mengubati banyak keadaan psikosomatik menggunakan apa yang dia telah belajar tentang hipnotisme semasa bekerja di Afrika.

Dr. Gibson bersungguh-sungguh mempromosikan manfaat hipnosis dan sedar akan masalah dengan penerimaan hipnosis sebagai satu kaedah terapeutik. Oleh itu, apabila beliau bersara daripada pembedahan dia jatuh tajuk perubatan Mister, menubuhkan amalan hipnoterapi sendiri dan kembali kepada Dr. Gibson, memastikan bahawa ia akan memberi lebih banyak kredibiliti di mata skeptis. Walaupun kerjayanya sebagai seorang pakar bedah terkenal, dia menerbitkan kepuasan terbesar daripada membantu orang yang dalam keadaan sehari-hari biasa seperti kebimbangan, jerawat dan asma dan membantu untuk melegakan rakyat fobia mereka dengan hipnoterapi.

Pada tahun 1965 Dr. Gibson mula mengeluarkan rakaman diri hipnosis dan (rekod lama bermain) beliau Cara Berhenti Merokok telah rekod jualan terbaik LP Ireland pada tahun 1971. Beliau terus mengamalkan hipnoterapi sehingga beberapa hari sebelum kematiannya pada tahun 2005, berusia 95.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar